Michela Ponticorvo is currently scientific director of the Laboratory for the Study of Natural and Artificial Cognitive Systems (NAC), at the University of Naples “Federico II”. She is a researcher (t.d.) in Psychometrics at the University of Naples “Federico II”. Her research interests cover spatial representations, artificial models of cognition and their application in education. Read more
Luigia Simona Sica’s main areas of research concern Developmental and Educational Psychology, identity formation in the life-span, creativity, risk and protection factors during the transition to adulthood, qualitative research methods and new technologies applied to educational contexts.
Read more
Elena, Ph.D. in Psychology, is a psychologist and psychotherapist specialised in the Systemic Relational Approach and Organisational Psychology. Throughout her career she has gained a considerable expertise in different contexts as academic, organizational, educational by providing personalised development plans in NGOs and SMEs; being responsible of designing and delivering soft-skill coaching programmes for university students, and developing emotional skills and self-awareness training interventions in schools.Read more
Elena is the first author of a manuscript with Springer on Educational Games for Soft-Skills Training.
Raffaele Di Fuccio è un ingegnere biomedico ed ha conseguito un Dottorato in Human Mind and Gender studi. I suoi interessi di ricerca si focalizzano sull’applicazione di tecnologie innovative nell’apprendimento ed insegnamento, sulle Tangible User Interfaces con approccio multisensoriale nell’educazione e nello sviluppo di modelli ed algoritmi di intelligenza artificiale.
Scopri di più
Fabrizio Ferrara ha una laurea in Psicologia Clinica e di Comunità e un dottorato di ricerca in Scienze Psicologiche e Pedagogiche. Ha svolto dal 2006 attività di ricerca presso importanti centri di ricerca nazionale e internazionale.
Ha pubblicato numerosi articoli scientifici di rilevanza internazionale e partecipato ad importanti progetti scientifici in ambito europeo.
Scopri di più
Cristian Fuschetto, graduated in Philosophy with a PhD in Bioethics, since 10 years collaborates with Department of Humanities of the University Federico II. In 2014 he receivies “National Academic Qualification as Associate Professor” in Ethics and Moral Philosophy.
Read more
Franco Rubinacci è membro del NAC fin dalla sua fondazione. È uno psicologo che opera prevalentemente nel campo dell’apprendimento, dell’istruzione e della formazione. Dopo la laurea in psicologia conseguita presso la Seconda Università degli Studi di Napoli, ha frequentato un corso in On-line Educational and Training, presso l’università Bocconi di Milano.
Scopri di più
Angelo Rega is a member of the NAC since its foundation, has a degree in Psychology and a PhD in Psychology. His research activity is focused on the development of psychological technologies and methodologies for the rehabilitation of subjects with cognitive disabilities.
Read more
Andrea Di Ferdinando carries out research in the field of Artificial Intelligence techniques and methodologies and their applications to several domains such as e-Learning, Videogames, Serious Games, Intelligent Tutor Systems.
Read more
Antonio Cerrato è uno studente di dottorato e un membro del laboratorio NAC dal febbraio 2017. Il suo progetto di ricerca si inserisce nel contesto dei nuovi dottorati a carattere industriale, ed in particolar modo è incentrato sulla digitalizzazione, sull’uso delle interfacce tangibili e sull’adozione di sistemi di intelligenza artificiale in ambito psicologico.
Scopri di più
Roberta Simeoli è psicologa, analista del comportamento, dottoranda di ricerca in Mind, Gender and Languages presso l’Università degli Studi di Napoli Federico II, in collaborazione con il Cork Institute of Technology ed Irfid s.r.l. (Istituto per la Ricerca, la Formazione e l’Informazione sulla Disabilità).
Scopri di più